Дьяков И.Ф., Горшков Г.М. Оптимальное моделирование подвески транспортного средства
Cite. Dyakov I.F., Gorshkov G.M. Optimal modeling of vehicle suspension. Bulletin of Ulyanovsk State Technical University. 105(1), 16-20 (2024)
Abstract. A method for optimizing the suspension of a vehicle is described, an objective function, variable parameters, and restriction systems are given. The computational modeling method is illustrated by a specific example of a vehicle. The results of optimization of suspension parameters are presented, which ensure a reduction in the attenuation time of vibrations of the sprung mass, and the unit cost of maintenance. The results of optimizing the suspension weight made it possible to clarify the possibilities of changing the number of used root sheets in the spring.
Keywords: suspension, vibration intensity, comfort of movement, optimal modeling system, suspension metal consumption, probability of trouble-free operation.
Цитата. Дьяков, И.Ф. Оптимальное моделирование подвески транспортного средства / И.Ф. Дьяков, Г.М. Горшков // Вестник Ульяновского государственного технического университета. 2024. №1 С. 16‒20
Аннотация. Изложен метод оптимизации подвески транспортного средства, дана целевая функция, варьируемые параметры, системы ограничений. Расчётный метод моделирования проиллюстрирован конкретным примером транспортного средства. Приведены результаты оптимизации параметров подвески, обеспечивающие снижение времени затухания колебаний подрессоренной массы, удельные затраты на текущий ремонт. Результаты оптимизации массы подвески позволили уточнить возможности изменения количества используемых коренных листов в рессоре.
Ключевые слова: подвеска, интенсивность колебаний, комфортабельности движения, оптимальная система моделирования, металлоёмкость подвески, вероятность безотказной работы.
DOI: 10.61527/1684-7016-2024-1-16-20